Rycerze w Kobyłce

W Zespole Szkół Publicznych Nr 1 w Kobyłce lekcje
blokowe odbywają się od września 1999. Ich istota polega na tym, że
jeden temat realizuje kilku nauczycieli na różnych
przedmiotach co pozwala uczniom lepiej zapoznać się z omawianym
tematem.

Dotychczasowe cykle dotyczyły: początku ludzkości, barokowego
kościoła pod wezwaniem św. Trójcy w Kobyłce oraz Kobyłki,
Polski, Europy.
W ubiegłym roku gościem takiej lekcji była druhna
Kama – Maria Stypułkowska – Chojecka, prowadząca działalność
wywiadowczą w Batalionie AK – „Parasol”. Lekcja była
poświęcona Szarym Szeregom.
W tym roku cykl zajęć zatytułowany
„Król i jego rycerz” odbył się w klasie I d
Gimnazjum. Lekcję prowadziły: mgr Donata Cymbalak – nauczyciel języka
polskiego, mgr Magdalena Skowrońska – nauczyciel historii oraz mgr
Joanna Nowakowska – nauczyciel techniki.

Rozpoczęła Joanna Nowakowska, omówieniem z uczniami
techniki wytwarzania zbroi rycerskich w średniowieczu, typy zbroi
oraz czynniki, które wpływały na zróżnicowanie w
uzbrojeniu. Uczniowie wykonali zbroje i miecze z tektury, folii
aluminiowej i drutu, poznając właściwości tych materiałów.
Prace wykorzystano w kolejnych etapach lekcji, podczas prezentacji
scenek charakterystycznych dla kultury rycerskiej.
Donata Cymbalak
po krótkim powtórzeniu wiadomości, zaproponowała
lekturę legendy arturiańskiej. Uczniowie, zastanawiając się nad
wypowiedzią Marlina, stworzyli „Kodeks rycerski”,
określili, jakimi cechami powinien odznaczać się rycerz. Pracowali ze
słownikami: frazeologicznym, przysłów i powiedzeń, w których
odnaleźli wyrażenia i zwroty związane z rycerzami. Legenda o królu
Arturze przybliżyła im pojęcia okrągłego stołu oraz Rycerzy Okrągłego
Stołu. Do grona wcześniej poznanych wojowników fikcyjnych i
historycznych dołączył król Artur wraz ze swymi atrybutami.
W
części historycznej prowadzonej przez Magdalenę Skowrońską uczniowie
przypomnieli, w jakich warunkach rozwijała się kultura rycerska.
Następnie dokonali analizy tekstu źródłowego – listu
biskupa Fulberta do ks. Akwitanii z początku XI wieku. Na jego
podstawie określili obowiązki wasala i seniora. Dwóch uczniów
przedstawiło scenę hołdu lennego, której elementy wzbudziły
duże emocje.
Lekcja zakończyła się oceną pracy uczniów oraz
zadaniem pracy domowej.

Donata Cymbalak, Magdalena Skowrońska, Joanna Nowakowska