Co dalej z Technikum Terenów Zieleni w Radzyminie?

W związku z reformą systemu oświaty zmiany czekają nie tylko szkolnictwo wczesnoszkolne i podstawowe ale również szkolnictwo na poziomie szkół średnich a to oznacza, że również władze powiatu wołomińskiego powinny podjąć niezwłoczne działania mające na celu dostosowanie struktury sieci szkolnej do zmian wprowadzonych ustawą. W Radzyminie mówi się, że to dobry czas na powrót do świetności radzymińskiego TTZ. Czy faktycznie?

Zamieszczony w ubiegłym tygodniu na łamach ?Życia? materiał dotyczący reformy oświaty wywołał w środowisku nauczycieli i rodziców dyskusję w której przywołano szkolnictwo ponadpodstawowe i zawodowe. Mieszkańcy pytają między innymi o przyszłość cieszącego się przed laty popularnością Technikum Terenów Zieleni w Radzyminie. Pojawiła się teoria, że to najlepszy czas aby zawalczyć o powrót tej szkoły do dawnej świetności i znaczenia w regionie. Czy to jest faktycznie jeszcze możliwe? Z takim pytaniem zwrócono się nawet na jednym z portali społecznościowym bezpośrednio do radnej powiatowej z Radzymina, Haliny Boneckiej, która w ubiegłym tygodniu na naszych łamach zaprezentowała analizę związaną ze zmianami w oświacie na szczeblu szkolnictwa podstawowego.
– Faktycznie reforma systemu oświaty to zmiana struktury szkolnictwa. Docelowo będziemy mieć: – 8- letnią szkołę podstawową; – 4-letnie liceum ogólnokształcące; – 5-letnie technikum;  3-letnią branżową szkołę I stopnia; – 3- letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, – 2-letnią branżową szkołę  II stopnia; – szkołę policealną. Jak z powyższego wynika, władze Powiatu wołomińskiego powinny podjąć niezwłoczne działania mające na celu dostosowanie struktury sieci szkolnej do zmian wprowadzonych ustawą ? stwierdza Halina Bonecka, adresatka pytań od Internautów.
– Przy tej okazji najpierw należałoby odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Podstawowe pytania, na które też należy znaleźć odpowiedź, to: ile liceów ogólnokształcących powinno być w powiecie i gdzie powinny być one usytuowane? w których zespołach, jakie szkoły branżowe I stopnia (o jakich profilach) powinny być prowadzone? czy teraz jest dobra okazja, by reaktywować Technikum Terenów Zieleni w Radzyminie (a była to szkoła znana w całej Polsce)? jakie szkoły branżowe i techniczne powinny być prowadzone przez Powiat wołomiński? – zastanawia się.
– Odpowiedzi znajdziemy analizując potrzeby rynku pracy, w tym lokalnego (warto także ?spojrzeć? trochę dalej w przyszłość niż 10 lat ? potrzeba trochę wizjonerskiego spojrzenia), ale też badając oczekiwania młodzieży szkolnej. Szkoła jest dla ucznia, a nauczyciel jest w niej tylko wtedy, gdy jest uczeń.
Zgodnie z ustawą Przepisy wprowadzające ustawę ? Prawo oświatowe, z dniem 1 września 2017 r.  dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa  staje się branżową szkołą I stopnia, ale także z tym dniem można tworzyć nowe szkoły branżowe I stopnia o profilach oczekiwanych przez rynek pracy i potencjalnych uczniów ? wyjaśnia nasza rozmówczyni.
Z dalszej treści naszej rozmowy wynika, że pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy pierwszej branżowej szkoły I stopnia dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadza się na rok szkolny 2019/2020.
W latach szkolnych 2019/2020 – 2021/2022 w branżowej szkole I stopnia organizuje się odrębnie oddziały dla absolwentów gimnazjum oraz absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej.
Na rok szkolny 2017/2018 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej. Na rok szkolny odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I branżowej szkoły I stopnia dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum.
– Do 31 marca 2017 r. rada powiatu powinna podjąć uchwałę w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą ? Prawo oświatowe oraz ustalić sieć szkół ponadpodstawowych i specjalnych.
W uchwale określa się między innymi:
1) plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół specjalnych;
2) plan sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i szkół specjalnych
– na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.
3) warunki przekształcenia dotychczasowych publicznych gimnazjów w odpowiednio publiczne ośmioletnie szkoły podstawowe, publiczne licea ogólnokształcące, publiczne technika lub publiczne branżowe szkoły I stopnia, a w przypadku gimnazjów specjalnych ? także publiczne szkoły podstawowe specjalne,
4) warunki włączenia  publicznych gimnazjów odpowiednio do publicznych ośmioletnich szkół podstawowych, publicznych liceów ogólnokształcących, publicznych techników lub publicznych branżowych szkół I stopnia, a w przypadku gimnazjów specjalnych ? także do publicznych szkół podstawowych specjalnych, prowadzonych przez powiat,
5) projekt planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkól specjalnych, prowadzonych przez powiat od dnia 1 września 2019 r. – podsumowuje naszą rozmowę radna Halina Bonecka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.