Na posiedzeniu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, które odbyło się 14 lipca 2025 r. z udziałem ministra infrastruktury, przewodniczącego KRBRD, omawiana i głosowana była uchwała dotycząca wprowadzenia obowiązku korzystania z kasków ochronnych. Jednogłośnie podjęto decyzję o wprowadzeniu obowiązku stosowania przez dzieci i młodzież do lat 16 kasku ochronnego podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego. Uchwała zobowiązuje do rozpoczęcia prac legislacyjnych.
Nastolatki przewróciły się na elektrycznej hulajnodze. Na pomoc wezwano LPR
— Dostrzegamy zjawisko rosnącej popularności poruszania się hulajnogami elektrycznymi i to przez coraz młodsze osoby, Ministerstwo Infrastruktury nie pozostaje wobec tego obojętne. Staramy się podążać za rozwojem technologicznym, bo prawo powinno reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Dlatego zdecydowaliśmy o obowiązku stosowania kasków ochronnych do 16 roku życia — zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Obecnie użytkownicy rowerów, rowerów elektrycznych oraz hulajnóg elektrycznych nie mają obowiązku korzystania z kasków ochronnych, ale jest to zalecane ze względów bezpieczeństwa.
W zderzeniach z udziałem hulajnóg elektrycznych powszechne są urazy głowy. To jedna trzecia wszystkich urazów odnoszonych przez użytkowników hulajnóg elektrycznych. Noszenie kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej może zmniejszyć ryzyko urazów głowy nawet o 44 proc.
Wypadek na hulajnodze elektrycznej. 13-latka trafiła do szpitala.
Jak podkreślił minister Klimczak, tego typu rozwiązania obowiązują już w wielu krajach Unii Europejskiej, a różnica dotyczy jedynie wieku, do którego dzieci muszą nosić kask.
— Przyjrzeliśmy się tym przepisom i zbadaliśmy ich wpływ na bezpieczeństwo. W Polsce musimy wypracować własne, mądre i akceptowalne społecznie prawo, które uchroni nasze dzieci przed skutkami wypadków na rowerze czy hulajnodze elektrycznej — dodał minister D. Klimczak.
— Zależy nam, by przepisy weszły w życie jak najszybciej, dlatego będziemy proponować, aby ta zmiana była elementem procedowanej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, poprzez dodanie stosownego zapisu, który określi granicę wieku dla obowiązku noszenia kasku. Chcemy, by dotyczyło to zarówno korzystania z hulajnogi elektrycznej, jak i kierowania rowerem czy urządzeniami transportu osobistego — podkreślił minister infrastruktury.
Wprowadzenie obowiązku stosowania kasków wpisuje się w kompleksowe podejście do edukowania najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obraz Alexander Fox | PlaNet Fox z Pixabay

Więcej wiadomości z Mazowsza
Zarzuty dla kobiety, która po ulicy chodziła z nożem
Nietrzeźwy kierowca spowodował groźne zdarzenie na S7
1,6 promila, brak uprawnień i czołówka – dwa poważne zdarzenia drogowe
Policja zatrzymała 53-latka podejrzanego o usiłowanie zabójstwa ojczyma
Prawie 3 kg narkotyków ukrył na balkonie – został tymczasowo aresztowany
Wjechał w słup oświetleniowy. W aucie miał narkotyki.
Zderzenie ciężarówki i trzech samochodów osobowych na DW632. Jedna osoba trafiła do szpitala.
Zderzenie trzech pojazdów. Kierowca Volvo trafił do szpitala
Policjanci Mazowieckiej Grupy SPEED przerwali niebezpieczną jazdę – wideo
Pracowita niedziela strażaków w Sochaczewie
Poważny wypadek na S8. Na miejscu lądowały helikoptery LPR
Bezpieczny finał poszukiwań dziadka i wnuczka
Zatrzymany 37-latek podejrzany o usiłowanie zabójstwa – tymczasowo aresztowany
Zgłosił kradzież auta, której nie było – zawiadamiający usłyszał zarzuty
